Asiakaspalvelun ja läsnäolon tärkeys

 
 
 

Nyt on vuosi 2019, ja me siirrymme koko ajan enemmän ja enemmän automatisoituun elämään. Automatisoidulla tarkoitan sitä että nykyisin monet eri asiakaspalvelu ammatit ovat ”uhan alla” koneistamisen vuoksi. Monet pikaruokatyöntekijät, matkailualan työntekijät ja muut ostopalveluihin yhdistetty henkilökunta on korvattu koneilla.

Tietysti teknologian kehitys on hyvä asia esimerkiksi lääketieteen kannalta, mutta olipa kyse mistä tahansa palvelusta, itse tahdon aina asioida oikean ihmisen kanssa automaattikoneen sijaan.

Yksi syy sille miksi mielestäni perinteiset asiakaspalvelijat ovat tärkeitä on se, että ihminen kohtaa ihmisen ostoa tehdessä. Monesti herää kysymyksiä tuotteeseen liittyen ja niihin on mahdotonta löytää vastausta netistä. Tämä on yksi syistä, miksi mielestäni perinteiset asiakaspalveluammatit ovat tärkeitä. Monille myös tuotteen ostaminen voi jäädä kokonaan tekemättä mikäli kauppoja ei ole mahdollista tehdä kasvokkain.

Taitava ja tuotteensa tunteva myyjä rohkaisee ja tukee ostajaa tekemään päätöksen joka poikkeaa hänen rutiineistaan.

Kuvassa Ekomatkaajien ständi Maailma kylässä- festivaaleilla vuonna 2019

Kuvassa Ekomatkaajien ständi Maailma kylässä- festivaaleilla vuonna 2019

Maailma kylässä- festivaalit olivat oiva esimerkki miksi kivijalka myymälöitä ja oikeita asiakaspalvelijoita edelleen tarvitaan. Meidän ständillä kävi monenlaista kulkijaa kahden päivän aikana. Eräät nuoret olivat tulleet Oulusta saakka tervehtimään meitä koska olivat huomanneet netistä meidän olevan festareilla. Tässä huomasi kuinka tärkeää on olla oikeasti paikalla. Ständillämme kävi myös ihmisiä jotka eivät olleet koskaan kuulletkaan yrityksestämme, mutta kuuntelivat suurella mielenkiinnolla kohteistamme ja kertoivat itsekin haaveilevansa vapaaehtoistyöstä. He ilahtuivat myös kovasti kun kerroimme että meille on mahdollista varata aika ja tulla toimistolle juttelemaan matkaan lähtemisestä. Uskon, että vaikka matkojen osto pelkän netin välityksellä on nopeaa ja kätevää, monet silti luottavat uusien kohteiden tai aktiviteettilomien ostossa mieluummin myyjään joka osaa kertoa ja suositella kohdetta kuin pelkästään nettiin. Uskon, että ilman Maailma kylässä- festivaaleja kyseiset asiakkaat eivät olisi välttämättä löytäneet yritystämme. Kaikki eivät selaa nettiä yhtä ahkerasti, ja jotkut eivät välttämättä osaa käyttää eri hakukoneita. Joskus voi käydä niin että ajatus erilaisen tuotteen ostamisesta lässähtää siihen ettei siitä löydä tietoa mistään. Tämän takia tarvitsemme asiakaspalvelijoita ja muita ammattilaisia jotka osaavat neuvoa, opastaa ja rohkaista ihmisiä uusiin tekoihin ja ostoihin.

Rakkaudella,
Maisa ☮